Recensie
Coca-Cola viert 125ste verjaardag in Designmuseum Gent
Zowat in elke uithoek van de wereld kan je Coca-cola krijgen. Maar liefst 94% van de wereldbevolking herkent de sierlijke letters onmiddellijk en het is het best gekende woord op aarde na 'OK'. Coca-Cola archivaris Ted Ryan neemt ons mee achter de schermen van de succesvolle sodapop.
Nadat Coca-Cola enkele jaren in de klassieke Hotchinsonflessen werd verkocht, begonnen de bottelaars zich zorgen te maken over het minieme verschil tussen een echte Coca-Colafles en een imitatiefles. Een wedstrijd om het ultieme flesje te ontwerpen volgde.
In 1915 stelde de Root Glass Company uit Indiana een glazen fles voor die aan de drie opgelegde voorwaarden voldeed: de fles was in het donker herkenbaar, ze was duidelijk verschillend van elke andere fles en je kon ze zelfs herkennen aan de hand van de glasscherven.
Het logo werd ontworpen door de boekhouder, die ook de naam Coca-Cola aan het drankje gaf. Het lettertype Spencerian, dat boekhouders in de 19e eeuw aanleerden, was van bij het begin aanwezig. “Het is de enige keer dat boekhouders iets goeds hebben betekend voor de markt”, grappen ze bij Coca-Cola.
Geluk in je mond
Wereldwijd zijn er enkele varianten op de markt, waarbij de merknaam soms ook wordt vertaald. In het Mandarijns telt Coca-Cola meer dan 8000 tekens. Het is dan ook niet verwonderlijk dat die opdracht niet vanzelfsprekend was.
In het begin opteerde de fabrikant voor de vertaling naar 'Ke-Kou-Ke-La', wat echter zoveel wilt zeggen als “bite the wax tadpole” of “een vrouwelijk paard volgespoten met wax”. Daarom veranderde de naam al snel in 'Ko-Kou-Ko-Le', wat staat voor 'Happiness in your mouth'.
Het bekende ontwerp groeide sindsdien uit tot een waar cultobject. Heel wat kunstenaars - zoals Andy Warhol - en andere creatievelingen vonden inspiratie in deze designklassieker. En ook bij de consumenten is het merk erg geliefd.
Laat je verrassen
Coca-Cola staat echter bekend om meer dan alleen hun unieke flesjes. De tentoonstelling sleurt je als een wervelwind mee door de geschiedenis van het populaire drankje.
De samenwerking met allerlei ontwerpers leverde bijvoorbeeld prachtige exemplaren van de flesjes en blikjes op.
Een televisie speelt enkele van hun legendarische reclamespotjes af en ook de advertentieborden vormen een kunstig geheel. Deze combinatie van geschiedkundige feiten, prachtige beelden, exclusieve stukken en enkele interactieve opdrachten voor de bezoekers maken van dit verjaardagsfeestje een ideale uitstap.
Coca-Cola viert 125ste verjaardag in Designmuseum Gent
Zowat in elke uithoek van de wereld kan je Coca-cola krijgen. Maar liefst 94% van de wereldbevolking herkent de sierlijke letters onmiddellijk en het is het best gekende woord op aarde na 'OK'. Coca-Cola archivaris Ted Ryan neemt ons mee achter de schermen van de succesvolle sodapop.
Nadat Coca-Cola enkele jaren in de klassieke Hotchinsonflessen werd verkocht, begonnen de bottelaars zich zorgen te maken over het minieme verschil tussen een echte Coca-Colafles en een imitatiefles. Een wedstrijd om het ultieme flesje te ontwerpen volgde.
In 1915 stelde de Root Glass Company uit Indiana een glazen fles voor die aan de drie opgelegde voorwaarden voldeed: de fles was in het donker herkenbaar, ze was duidelijk verschillend van elke andere fles en je kon ze zelfs herkennen aan de hand van de glasscherven.
Het logo werd ontworpen door de boekhouder, die ook de naam Coca-Cola aan het drankje gaf. Het lettertype Spencerian, dat boekhouders in de 19e eeuw aanleerden, was van bij het begin aanwezig. “Het is de enige keer dat boekhouders iets goeds hebben betekend voor de markt”, grappen ze bij Coca-Cola.
Wereldwijd zijn er enkele varianten op de markt, waarbij de merknaam soms ook wordt vertaald. In het Mandarijns telt Coca-Cola meer dan 8000 tekens. Het is dan ook niet verwonderlijk dat die opdracht niet vanzelfsprekend was.
In het begin opteerde de fabrikant voor de vertaling naar 'Ke-Kou-Ke-La', wat echter zoveel wilt zeggen als “bite the wax tadpole” of “een vrouwelijk paard volgespoten met wax”. Daarom veranderde de naam al snel in 'Ko-Kou-Ko-Le', wat staat voor 'Happiness in your mouth'.
Het bekende ontwerp groeide sindsdien uit tot een waar cultobject. Heel wat kunstenaars - zoals Andy Warhol - en andere creatievelingen vonden inspiratie in deze designklassieker. En ook bij de consumenten is het merk erg geliefd.
Laat je verrassen
Coca-Cola staat echter bekend om meer dan alleen hun unieke flesjes. De tentoonstelling sleurt je als een wervelwind mee door de geschiedenis van het populaire drankje.
De samenwerking met allerlei ontwerpers leverde bijvoorbeeld prachtige exemplaren van de flesjes en blikjes op.
Een televisie speelt enkele van hun legendarische reclamespotjes af en ook de advertentieborden vormen een kunstig geheel. Deze combinatie van geschiedkundige feiten, prachtige beelden, exclusieve stukken en enkele interactieve opdrachten voor de bezoekers maken van dit verjaardagsfeestje een ideale uitstap.
Het feit dat de tentoonstelling je meesleurt als een wervelwind doorheen de geschiedenis van Coca Cola, is niet gelogen. De tentoonstelling is zeer leerrijk en sympathiek, maar wel klein. Klein maar krachtig zoals ze zeggen.
Bij het binnenkomen van de tentoonstelling hingen er verscheidene glazen kastjes aan de muur die het verloop van Coca Cola doorheen de jaren weergaven. In de kastjes stonden voorwerpen uitgestald met telkens een tekstje uitleg en het jaartal erboven, wat zeer leerrijk was. Je komt enorm veel interessante dingen te weten, soms ook dingen die je verwonderen zoals bijvoorbeeld dat Coca Cola oorspronkelijk een medicijn was tegen hoofdpijn.
Vervolgens zag je de tekst"Coca Cola 125 jaar" geschreven op verschillende muren, waardoor je op een bepaalde plaats moest gaan staan om te kunnen lezen wat er stond geschreven.
Vervolgens zag je de tekst"Coca Cola 125 jaar" geschreven op verschillende muren, waardoor je op een bepaalde plaats moest gaan staan om te kunnen lezen wat er stond geschreven.
"Coca Cola is universeel gekend en is het meest uitgesproken woord na 'ok' " stond er geschreven boven een glazen kastje waarin verschillende flesjes stonden met een etiket in een steeds andere taal. Een beetje verder was een grote sticker van een Coca Cola flesje op de muur gekleefd, met daarnaast de beschrijving van het flesje. In een grote glazen kast een beetje verderop stonden allerlei Coca Cola flesjes uitgestald met speciale motieven en tekeningen, die speciaal ontworpen waren voor speciale gelegenheden.
Achteraan de zaal stonden verschillende ijskoelers, die de evolutie van de Coca Cola koelers weergaven.
Wat ook interessant om te weten was, was dat men uit 111 gerecycleerde Coca Cola flesjes een onverwoestbare stoel kon maken. Ter illustratie stonden er 111 Coca Cola flesjes uitgestald met daarop 4 rode gerecycleerde stoelen.
Als afsluiter van de tentoonstelling kon je nog een leuk foto nemen met de Coca Cola computer en deze posten op je Facebook- of Twitteraccount.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten